S/Y AGUILA

På denna sida kommer det som är aktuellt 2007 att presenteras

Bavaria 42:an Aguila
Om oss
Om båten
Våran dröm
Anskaffningsfilosofi
Gästbok
Bildgalleri
Teknikbilder
Framtiden på land
Kryssning Egypten till Indien
Livet i Torrevieja 2012/13
Sommaren 2012
Livet i Torrevieja 2011/12
Sydamerika 2012
2011
Panamakanalskryssning
Livet i Tarragona 2008/10
2010
2009
2008
Livet i Lagos 2007/2008
Stockholm-Lagos 2007
Inför resan
Sammanfattning
Resestatistik
Reflektioner inför färden
Bullandö-Kielkanalen
Kielkanalen-Amsterdam
Amsterdam - Fecamp
Fecamp -Trebeurden
Trebeurden - San Sebastian
San Sebastian - La Coruna
La Coruna - Lissabon
Lissabon-Lagos
Amsterdam 2006
Kroatien 2005

Sommarplanerna 2007 är nu genomförda


 

Texten nedan skrevs innan vi kom iväg. Jag tror den kan har visst värde för de som planerar resa varför den få stå kvar.



Vi startade den 4 juni från Bullandö, se mer under Resan 2007.



Det verkar vara många som ger sig iväg söderut i år, mellan 15 och 20 båtar känner vi till som är på väg.



Inför ovanstående finns det mycket att göra, framför allt är utbildning och förkovring i olika ämnen nödvändigt. Vi har därför gått på seminarier och erfarenhetsutbyten i OSK,s regi.



För första gången sen vi köpte båten (2000) har vi tagit ner masten för översyn och kompletterande prylar på den. Jag tycker dock masten är i största laget och har radar mm. så jag fick hjälp med det av Janne och Lotta på Ship-Shape. Masten låg nere en vecka och efter genomgång, montering av TV-antenn och signalhorn så satt vi på masten igen



Vi har varit på följande OSK:klubbkvällar: Väder, Kortvågsradio ombord, Sjukdom ombord och Avseglarträff. Alla kvällar har varit bra. På kortvågskvällen var det många ahaa bland deltagarna, den sintrade jordplattan skall inte sitt dikt mot skrov utan med distans emellan. Många hade gjort fel och jag tog bort min, köpte en ny och satte dit två utanför varandra med distans emellan för att erhålla ca 7 m2 jordyta.



Följande har vi skaffat i år inför Resan 2007:

Solcell 165 W + regulator http://www.gpv-solar.com/
Radarmaströr med tillbehör,
3 förbruningsbatterier, Victrom GEL 200 Ah = 600 Ah
Startbatteri Victron AGM 80 Ah,

Sintrad jordplatta,
AIS klass B från True Heading,
2 VHF-antenner,

1 GPS antenn,

SeaTalk interfacebox för att överföra SeaTalk-data till NMEA som går in i datorn,

Gennacker 117 m2,

Navtex Pro, navtex in i datorn, 
Dynor i salongen,
Färskvattenfilter Seagull IV X-I, filterar tankvatten till dricksvatten, 
http://www.purewateronline.co.uk/#1X0


Förbrukningsbatteribanken på 420 Ah blev bara halvfull, 12.3 V en vecka efter fulladdat och utan belastning i höstas. Efter att ha pratat med Peter på Odelco beslutades att köpa 3 * 200 Ah Victron Gel 12 V plus ett startbatteri Victron AGM 12 v 80 Ah. Batterikapaciteten ökar från 420 Ah till 600 Ah.



Vi har låtit Brohäll byta bälg på S-drevet och arbetar med ett läckage på sötvattenpumpen som har varit svårt att identifiera.



Jag har skaffat en ny bärbar dator.



Nya Pilot,s, Shells Crusing Channel, North Biscay, South Biscay samt Spain and Portugal Atlantcoust har inköpts.  En kollega har allt jag behöver i pappersjökortsväg till södra Spanien/Portugal och han har lånat ut det till oss. Jag anser inte de behöver vara nya då jag har nya NT+ kort till chartplottern.



Jag har fått nya tips om installation av kortvågsradion av Mats, SM5DXJ, på OSK och har nu dragit om kabeln mellan antenntuner och trancievern vilket har förbättrat lyssnaregenskaperna avservärt och uppenbarligen hur jag hörs då jag haft några långväga kontakter av bra kvalitet.



På pullpitt i föran har jag låtit svetsa på några extra stag så vingligheten försvinner. I aktern har jag förstärkt livflottens fäste mot pullpitt samt låta tillverka fäste för solcellen mellan radarstolparna.



Försäkringsfrågan för båten är löst och det blir Pantaenius Danmark som visade sig ha ett något högre pris mot Atlantica och Alandia fast utan åldersavdrag.

 



Säsongen 2008 planerar vi fortsätta in i Medelhavet, därefter får vi se hur vi trivs med denna typ av liv.

Här är den nya solcellen på 165W monterad på de två stolparna vi har i aktern,

 

 

 

och här syns det från undersidan.

 

 

 

Senast uppdaterad
2015-05-23 09:54