S/Y AGUILA

Amsterdameskader

Loggbok

 

Uppdaterad
4 augusti 2008
Bavaria 42:an Aguila
Om oss
Om båten
Våran dröm
Anskaffningsfilosofi
Gästbok
Bildgalleri
Teknikbilder
Framtiden på land
Kryssning Egypten till Indien
Livet i Torrevieja 2012/13
Sommaren 2012
Livet i Torrevieja 2011/12
Sydamerika 2012
2011
Panamakanalskryssning
Livet i Tarragona 2008/10
2010
2009
2008
Livet i Lagos 2007/2008
Stockholm-Lagos 2007
Amsterdam 2006
Färdväg
Loggbok
Kroatien 2005

Söndagen den 11 juni samlas vi i Skravelviken på Öja (Landsort). Vi är sex båtar, en ansluter på Mön.

 

Vi känner inte varandra innan förutom att Eva o jag seglat tillsammans med Clas o Marianne sen 1994. Gunnar o Gill på Barkis II deltog i en eskader till St. Petersburg 2004 där Clas var eskaderledare. Clas o Marianne bjuder på bubbel o tilltugg så här i inledningen av vår bekantskap. Detta utvecklas senare under resan till en viktig daglig ritual.



Deltagare är:
Clas o Marianne på Nauticat 39:an Doublefun, eskaderledare
Gunnar o Gill på Tunakryssaren Barkis II
Carl-Henrik o Ulla på Oceanis 440:an Fragancia
Olle o Margareta på HR 36:an Mareventus
Tommy o Anita på X-412:an Tomanita 2
Jan o Marianne på Bavaria 34:an Maja (ansluter på Mön) och så

Eva o jag på Aguila.


Vi bekantar oss med varandra och drar upp riktlinjer för den kommande färden,
• Skepparmöten varje kväll
• Ingen eller frivillig färd vid vindar över 10 m/s
• Skeppare har ansvar för sin båt och framförandet av den
• Syftet med eskadern är att ge möjlighet till trevlig samvaro med andra seglare under en ”långsegling”.



Samling på Öja


Eftersom det blir mot imorgon delas den tänkta sträckan till Spårö (70 Nm) i 2 sträckor. Måndagmorgon kl. 6 lättar några av oss och får en propagandasegling till Flisfjärden på Harstena. Det är sol o varmt, vindar på SV 5-7 m/s. Dagen därpå går vi till Spårö vilket blir sista gången vi använder akterankaret på nästan 8 veckor. Byxelkrok blir nästa etappmål i en sydlig vind på 8-10m/s. På eftermiddagen o kvällen kommer ett riktigt busväder Tomanita som gått direkt till Kalmar råkar ut för detta. Dessa dagar pågår Östersjömaran och på torsdagmorgon ligger en av de större deltagande båtarna tryggt innan för pirarmen. Det går lätt att tänka sig in i hur de har stångats upp i motvinden genom Kalmarsund som är känt för att kunna vara vresig.



Vi går till Kalmar och PUB på kvällen där vi ser VM-matchen Sverige-Paraguay.



Fredagen är en solig varm dag så vi beslutar att ta igen den förlorade första dagen genom att hoppa över Kristianopel och istället gå direkt till Utklippan. Ön är en märklig bergsformation med en utsprängd liten trygg hamn. Vi grillar och får en fin kväll med solen som går ner i väster.



Grillkväll på Utklippan




Lördagen skall vi korsa Sverige,s Biscaya, Hanöbukten med dagsmål Simrishamn. Vi har en skvalpig akterlig sjö på 5-7 m/s och når målet före regnet som kommer på kvällen och slutar lämpligt till morgonen därpå.



Nu står Ystad på tur, vi tankar diesel för drygt 13 kr/l och känner oss grundlurade. Kan dieseln kosta mer än bensin?



Måndagmorgon lättar vi 06.30 och får en fin segling i S/O 5-8 m/s. Nu kommer vi in på vatten med större fartyg. En mindre kusttanker, ca 30 m lång tycker inte att han behöver väja för en segelbåt. Har dom inte styrutrustning på sina fartyg? Dagens mål är Klintholm på Mön som vi når vid 15-tiden och vi lägger oss långsides och Maja ansluter. Här var det extrapris på vin, 4 flaskor för 125:-, ett kap. När vi kojat kommer det regn som försvinner under natten.



Morgonen är solig och vi får en fin segling till Gedser där vi har en bouleturnering. Vinnare blir Clas o Marianne.



Bouleturnering



Vi vaknar till regn denna onsdagmorgon, kommer iväg 07.15 och när vi kommer ut är det riktigt tjock dimma så sikten är under 100 m. Radar på och meddela de andra situationen. Fragancia har inte radar utan går tillsammans med Doublefun. Det är dock så tjockt att dom kommer ifrån varandra och måste leta efter varandra. Idag byter vi den danska gästflaggan mot den tyska. När vi passerat Fehmarsundsbron får vi riktiga körare på upp mot 15 m/s mitt i nosen. Vi angör Heiligenhafen där det finns gott om plats mellan pålar. Barkis II får bekymmer i den krabba sjön då bränslefiltret sätter igen, Han löser det dock som alltid.



På kvällen blir det lokal med hel torsk på tallriken.



Hel torsk

 


Torsdag tar vi sovmorgon och kommer iväg 07.40 och seglar i SV 7-13 m/s. Här gäller det att hålla sig utanför militärens skjutområden och inte gå den närmaste vägen och få lite sjölä. När vi kommer fram till den stora fjord som leder in till Kiel är den fylld av segel. Det är segelfartyg, skutor och segelbåtar, Kieler Woche pågår. Clas har skickligt tidigare pratat med hamnkaptenen så vi får de bästa platser man kan tänka sig. Vilket enormt spektakel, Vattenfestivalen var bara krusning på vattenytan mot detta. Det var tusentals flytetyg av alla sorter, helikopterturer, stånd att köpa mat och tingeltangel i utefter hela hamnen, ca 3 km. På midsommarafton hade vi ingenstans att fira en svensk midsommar varför vi sköt på det en dag. Har ni någon möjlighet så är Kieler Woche ett sant nöje att åka till.



Det var mycket båtar/skepp mm iunder Kieler Woche

 


Midsommardagen lämnar vi Östersjön och går in i Kielkanalen, för oss kostar det 35 Euro men 1 m kortare båt bara betalar 18 Euro. När vi slussade in i Holtenau som slussen heter ligger en stockflotte i vattenytan man skall förtöja i och sen gå upp och betala. Fendrarna måste här släpa ner i vattnet. Bästa sättet att slussa kom vi fram till var att Eva tog tamparna från fören och aktern midskepps, lägger aktertampen om en pållare och ger mig den för att sen gå fram och göra samma med förtampen, fören kan jag alltid reglera med bogpropellern. Om man inte vet vilket sida i slussen man kommer att lägga sig på är det bäst att förbereda på båda sidor så man bara har att välja tamp.



Slussen in till Kielkanalen

 


För motor går vi till Rendsburg som ligger ca 24 Nm in i kanalen. Nu firas det midsommar med långbord, sill, nubbe och allt som behövs. Samtidigt påbörjas matchen Sverige-Tyskland. I klubbhuset samlas glada tyskar för att titta på TV. Tommy tar en liten svensk flagga och går in och presenterar oss samt sätter flaggan på TV:n, allmänt jubel. Tyskarna har orsak att jubla redan från början vilket stör vårt firande något då vi förstår att det inte går så bra för de svenske. Tommy går sen in och tackar för oss och hämtar flaggan. Det slutar 0-2 och tyskarna i stan är som tokiga, de åker omkring med bilarna, tutar o skriker.



Midsommarafton firas på midsommardagen i Rendsburg

 


Våra skepparmöten utkristalliserade sig efter några dagar till att kl 20.00 träffades vi i en sittbrunn och det serverades lite snacks, Coca Cola, juice, vin, GT eller whiskey. Genomgång inför morgondagen, väderläget de närmaste dagarna mm tog kanske 15 minuter sen hade vi trevlig social samvaro därefter. Vädret tog Clas och jag ner via våra kortvågsapparater (GRIB-filer för 4 dagar), Tomanita o Barkis hade Navtex och Mareventus nyttjade mobiltelefon och surfade hem filer. Vi var med andra ord rätt välförsedda med information om vindriktning och vindstyrkor men inte så mycket om sol/regn och temperatur.



Söndagen den 25/6 går vi för motor de sista 36 Nm till Brunsbuttle där vi slussar ut i Nordsjön. Vi har sen 15 Nm kvar till Cuxhafen som blir natthamn. Det finns bommar eller långsidesförtöjning. Det är en spännande hamn, på utsidan av piren passerar all trafik som ska in i Elbe och genom Kielkanalen och den trafiken är avsevärd. I Elbe hade denna vackra soliga och lugna dag polisen ankrat upp och for omkring med gummibåt och bordade båtar. Doublefun och Barkis II blev utsatta för detta. De frågade efter kompetensbevis och ägarbevis och var allmänt trevliga. Båtarna fick ett papper på att de varit utsatt för kontroll som kunde visas upp om de blev stoppade fler gånger i Tyskland.



I Cuxhafen har vi inte vindutsikterna med oss så vi blir liggande måndag och tisdag och inväntar bättre väder. Vi passar på att cykla, jag får punktering och ägnar mycket tid att fixa det, shoppar mm. Vår vattenkran i förliga toaletten har börjat läcka mycket så Clas o jag gav oss ut i jakt på en byggmarknad för att köpa reservdel. Vi hittade en och kunde köpa hela kranen för 18 Euro (i Kiel skulle de ha 113 Euro för samma kran). Vi rekommenderar Cuxhafen som ett trevligt ställe att vänta på inför utfarten i Nordsjön.



Clas, som varit navigationslärare, undervisade i tidvattennavigering en förmiddag så att alla skulle klara av det själva. Eva o jag var nyutbildade och Tomanita hade gjort flera reser upp och ner i tidvatten så vi hoppade över denna kurs.



Onsdag är lämpligt att ge oss, tidvattnet går ut ur Elbe så vi får medström och vi ger oss iväg kl. 06.00. Tidvattnet har vi med oss men vind och vågor emot oss i en NV 5-8 m/s. Detta ger en mycket obehaglig och konstig sjö som det inte är någon ordning på och är sjösjukeframkallande. När vi närmare oss Helgoland kommer solen fram och nu är inte sjön konstig längre. Långsidesplatser och bara 2-3 båtar utanpå varandra. Det är flytbryggor så tidvattnet är inget problem då bryggan åker upp och ner på pålar och båten är fäst i bryggan.



Utsikt över Helgoland med turbåtar på redden


Helgoland är en tysk ö och ett tullfritt område. Hit kommer det mängder av turister som kommer i stora turfartyg som ankrar upp på redden och passagerarna med bagage hämtas upp av barkasser. Samhället består av 90 % butiker där man kan köpa sprit och öl. Resten är matställen och tingeltangelaffärer. Det är dock tillåtet att bara köpa med sig 1 flaska sprit per person så vi förstod inte att det var en sån stor verksamhet här. De som ville vara olagliga och smuggla fick mycket bra priser här. Diesel var billigt så det tankade vi upp, 0,89 Euro/liter.



Ön var så trevlig att vi beslöt ta liggedag här. Vi vandrade runt hela ön och man har en fantastisk utsikt över havet runt om. På kvällen tog vi oss upp till högsta punkten och kombinerade skepparmöte med picknick i en underbar solnedgång.



Nästa anhalt blev Nordeney och vi startar 06.30 och kan segla i en SO-O vind på 5-6 m/s och sol. Nu kommer vi att behöva ta hänsyn till trafiksepareringszoner, det är som vägar på sjön där endast fartyg får framföras och vi småbåtar måste gå utanför dessa zoner. Om man behöver passera en sådan zon måste det ske vinkelrätt mot zonen även om det inte bär mot målet. Vi satte kurs mot boj TG19 Weser 2 där zonen började. Seglingen till bojen var helt underbar och X412:an Tomanita kunde inte segla om oss och vi blev väldigt stolta.



Framme i Nordeney var det 1 påle/båt att akterförtöja i. Men pålen var 5 meter hög och ca 80 cm i diameter och det var inte lätt att få runt repet. Pris för bästa sätt tog dock Marianna på Maja genom att hålla ca 1,5 m in på repet och kasta repändan runt. Hon fick tag på ändan och allt var perfekt men hon blev så snopen att hon lyckats men visste inte riktigt vad hon skulle göra sen. Andra stilar var att försöka krama den smutsiga hala stolpen och på så sätt nå runt hela stolpen, det gällde då att kapten styrde alldeles intill stolpen och höll båten där. Tidvattnet gör att vi vid lågvatten har kölen djupt ner i dyn och ekolodet visar 1,2m.



Lördag 1/7 kommer vi iväg 05.20, tidvattnet släppte ut oss ur hamnen då, för ännu en fin dag på havet. Seglar i laber bris några timmar och rundar sen det berömda Borkum Riff som sträcker sig långt ut i havet. Lägger till vid bom i Borkum kl. 11.30. Borkum är en trevlig ö och fylld av turister. Samhället ligger ca 5 km från hamnen så det blir till att cykla. Det går både buss och tåg annars. Middag på vår 39:e bröllopsdag avnjöts på marinans restaurang, fantastisk god plattfisk.



Hamnen i Borkum

 



Söndag blir tidig också vi måste vara ute ur hamnen för 07.30 annars blir det för grunt i själva hamninloppet. När vi kommit ut från Borkum är vi i Nederländerna, de kallas hellre landet för detta i stället för Holland, och ytterligare ett byte av gästflagg, ner med den tyska och upp med den Holländska. Arbetet kräver att man vet vilka färg som ska vara överst. Vi ska nu slussa in i det Holländska kanalsystemet och det gör vi i Lauersoog. Här kommer den holländska polisen och bordar Mareventus som får frisedel genom Holland. Innanför slussen finns en marina som vi angör, här är det pålar som akterförtöjning. Värmen är tryckande och på avstånd hör vi ljud som påminner om folk på en badplats så vi går dit och doppar fötterna, bada vågar vi inte. Utanför ligger det fullt med svajande båtar som de badar och leker från. På kvällen är det födelsedagsfest för Marianne på Maja.



Broöppning och broavgiften lämnas i framsträckt träsko

 


07.20 bär det iväg och 09.20 slussar vi in i kanalerna. När vi passerar Dockum ligger Corona AQ med Barbro och Pekka på hemväg från en resa på ett år till Kanarieöarna. Olle o Maggan på Mareventus och Clas känner de sen tidigare så det blev ett snabbstopp för lite prat. Kanalfärden innebär ett antal broöppningar eftersom vi är 6 båtar, Tomanita går för djupt så hon gick till Den Helder, så behöver vi inte vänta på broöppning. Ibland ska vi betala och då hängs det ner en träsko i ett metspö där vi stoppar i vår avgift, allt mellan 2,4 - 4,5 Euro. I Leuwarden får vi plats mitt i stan. På kvällen festar vi till allihop och går på Indonesisk restaurang och får en 21-rätters meny.



På tisdagen fortsätter kanalfärden och vi slussar ut I Nordsjön och går till Harlingen där vi förtöjer vid kaj inne i stan. Eftersom det är ca 3 m tidvatten blir förtöjningen lite knepig men allt går bar. Harlingen är en mysig Holländsk hamnstad och vi kommer att träffa på många av dom nu. Värmen är tryckande men vi hittar en matvaruaffär där det går att svalka sig i luftkonditioneringen. Här får vi vårt första intryck av den fria synen på droger med affärer som säljer vad som behövs för detta. Det finns även trevliga båtaffärer med ett utbud som vi inte är vana vid hemifrån.



Sovmorgon, vi går ut med tidvattnet 13.45 och efter 3 Nm kommer ett lägsta djup på 1,3 m som vi tar på det kommande högvattnet. Vi slussar in i Ijsselmeer och går till Stavoren som har pålförtöjning. Stavoren har en fin utsikt mot väster över Ijsselmeer och fåren betar inne i staden.



Torsdagen inleder med regn och vi kommer iväg 08.00 och slussar in i Markemeer i Enkuizen för att angöra Horn. I Horn ligger vi mitt i stan 2 och 2 och stan är fylld med skutor. Horn är nog den trevligaste staden vi besökte, allt man behöver finns här. Det finns affärer, restauranger, båtaffärer och miljö.



Fredagen 7/7 kl. 07.15 vaknar Eva och jag av sång utanför båten. Eva blir uppvaktad av eskaderdeltagarna med kaffe och tårta på sin 60-årsdag Vi tar liggedag idag och går på lokal på kvällen. Vi har bord ute på gatan och tittar ut över alla skutor och folkvimlet. Kan man ha det bättre?

 



Eva uppvaktas på 60-årsdagen

 


På lördagen bär det av i en skön halvvindssegling till Vollendam. Att segla i dessa "dammar" med ett djup på ca 2 m är nervöst för en skärgårdsseglare. Vi är vana att det botten går upp och ner och rör oss väldigt försiktigt i grunda vatten. Här är botten som ett salsgolv, det varierar mellan 2 m och 2,5 m så det är bara att segla på. Botten är dessutom av lösa material.



I Vollendam cyklar vi till Edamer, just det osten, där är det ostmarknad och en lokal blåsorkester underhåller.



Lördagen den 9/7 09.50 startar vi eskaderns sista etapp, mot Amsterdam. Det blåser SV 8/12 m/s och vi får ett antal regnskurar över oss. Vi slussar upp i kanalen som leder fram till dagens etappmål, Sixhafen, mittemot centralstationen i Amsterdam. När vi kommer fram står 5 barnbarn med föräldrar och ger Eva en fullständig födelsedagsöveraskning. Sixhafen är fylld med båtar. Vi har aldrig sett en sådan packning av båtar som där. Hamnen får man lämna mellan 9-12 på dagen. Gör man inte det då och ligger inlåst får man vackert ligga kvar till nästa dag.



Målet är nått



Nu är vi turister tillsammans med barn o barnbarn några dagar. Vi har dotter, måg och 2 barnbarn hos oss på båten de andra bor på hotell.



Doublefun har fått gäster, Björn och Kerstin som även Eva och jag känner. De ska med till Borkum och sen ta sig hem därifrån.



Vi avslutar eskadern den 12/7 och lämnar över en passande present till eskaderledare Clas, en modell av en typisk holländsk båt. Sen går vi på indonesisk restaurang, igen, men denna gång äter vi en "reistafel".


Eskaderledare Clas avtackas

 


Nu skiljs våra vägar åt, Tomanita, Mareventus och Barkis går kanal till Den Helder och vi andra går till Marken där vi lägger oss långsides. Marken ligger på en halvö i Markemeer och det är bara de boende som får ta bil dit. Turister kommer med turbåtar som går ofta. På kvällen blåser det upp till 11-15 m/s och vi ligger tryggt vid stenkaj.



Nästa dag kommer vi iväg 10.00 i N-NO 8-10 m/s. Vi slussar in i Ijsselmeer och lägger till i Enkuizen, även här långsides, i stans centrum. Motorn har dragit olja så jag ger mig ut på jakt och finner en Volvoverkstad där jag köper ett par liter motorolja.



Lördag 15/7 seglar vi i en NO 4-6 m/s och slussar ut i Nordsjön. Seglar upp till Harlíngen där Mareventus och Barkis II ligger.



Söndagmorgon lämnar vi snabbt kajplatsen när ekolodet står på 1,7 m i nedåtgående tidvatten. En Bavaria 42:a som ligger akter om kommer rusande och undrar vad vi gör, men när jag förklarat att vi bara går 1,65 djupt blev han lugn. Vi blev nämligen tvungna att gå närmare bron där det var djupare så vi kunde komma iväg med de andra. Nu slussar vi in i kanalsystemet igen och går för motor till Dockum. Här lämnar Mareventus och Barkis II oss för att ta en annan väg men vi ska ses i Borkum igen.



Broar kan vara som konst

 


Vi börjar måndagen med att tanka diesel och går sen i kanalsystemet, slussar ner och sen en sluss till vid Lauersoog så är vi ute i Nordsjön igen. Det blir motor hela dagen i NO 2-4 m/s sol o ca 20 grader varmt. Förtöjer i Borkum 18.10. Det är nästan tomt på båtar där.



Borkum ligger vi tisdag och onsdag, vi gör cykelutflykter mm.



Torsdag 20/7 får vi omväxlande segla och går för motor. Vi går nu efter trafiksepareringszonen igen och vi går parallellt med ett stort fartyg som har låg fart. Eftersom vi ska korsa farleden (där zonen upphört) blir det lite förvirrat med ett saktagående fartyg som hindrar vår överfart. Det löser sig dock genom att fartyget ropar upp oss och meddelar att han ska in på en parkeringsplats vid zonens slut så vi avvaktar hans passage och går därefter upp mot Helgoland. När en kustbevakningsbåt hörde detta slutade han förfölja oss och försvann i fjärran. Hade han hoppats få fast någon som inte skötte sig kanske?



I Helgoland är det nu fullt med båtar men Olle på Mareventus, som redan låg där, hade pratat med hamnkapten så när vi kom blev vi anvisad en bra plats som fjärde båt. Utanför oss kom sen Doublefun, Fragancia och Barkis II. Klockan 04.30 morgonen efter skall båten innanför oss ut så det är bara att gå upp och släppa ut honom. Vare sig Fragancia eller Barkis II märker vad som sker utan ligger tryggt i sina kojer medans Clas och jag tar hand om förflyttningen. Nu skiljs vi från Mareventus som går Danmarks västkust.



Vi går på promenad och avgår till tankbryggan 12.00 men väntetiden verkar lång så vi ger oss iväg för segel istället. Vi får en underbar seglingsdag med sol o medvind i V5-7 m/s. 3 Nm före Cuxhafen går vi för motor och gör ca 11 knop över grund. När vi ska in i hamnen gäller det att sikta långt vid sidan av inloppet eftersom strömmen drar iväg med oss i 3-4 knop. Förtöjda o klara i en väldigt full Cuxhafen 20.00. På kvällen är det dragspelsmusik och sång från en båt, trevligt.



Lördagen den 22/7 ger vi oss iväg 07.00 och fångar den intåtgående strömmen och slussar in i Kielkanalen för vidare motor till Rendsburg dit vi kommer 15.45.

Eftersom det är lördag blir det middag på restaurangen i marinan.



Finns det verkligen nerförsbackar på havet?


Vi kommer iväg i kanalen och slussar ut i Östersjön för att ta natthamn i Wendorf. Det är sol, dis och väldigt varmt.

På måndagen ger vi oss i väg till Heiligenhafen med omväxlande segling och motorgång. Nu gör vi vad många svenskar gör, vi cyklar till Calles för att bunkra vin och öl. Calles är en köplada som innehåller vin, öl, choklad och cigaretter. På parkeringsplatsen står svenska bilar och personalen pratar svenska. Med hjälp av en bil får vi våra varor transporterade till hamnen.

Tisdagen blir det återigen omväxlande segling- motorgång i V-N 2-9 m/s och vi går till Gedser. Det märks nu att det är semestertid, hamnarna är fullare än på nerresan.

Onsdagmorgon börjar vi och Fragancia att med vatten spola bort flygfän som ligger som en matta på delar av våra båtar. Efter gång på spegelblankt hav angör vi Klintholm.

Torsdag 27/7 säger vi adjö till Gunnar på Barkis II som går till Köpenhamn och Maja som går till Skåne. Vi får en underbar segling i SO 3-6 m/s och är framme i Ystad 15.30. Shoppar och köper sen räksmörgåsar och äter i båten.

Fredagen får vi en skumpig gammal sjö i SO 4-8 m/s och seglar till Simrishamn. På kvällen är det grillafton i segelsällskapets lokaler.

Eftersom det är mycket vind och dåliga vågor väntar vi med att gå till 13.00. Vi går till Hällviken och tar grillafton. Innan vi grillat klart kommer regnet så vi skyddar våra godbitar med paraplyer. Middagen avnjuts i Fragancias rymliga salong. Nu blir det avsked av Fragancia som går direkt till Kalmar på söndagen.


Klockan 07.00 ger vi oss iväg och förtöjer i Kristianopel 15.45. på kvällen blir det vårt och Doublefun,s avskedkalas på lokal.



Måndag 31/7 kommer vi iväg 07.00 och växlar mellan segel och motor i S-SV 2-4 m/s. Framme i Påskallavik 17.00. Påskallavik är inte den roligaste hamn vi besökt på vår resa.

Tidig morgon, 06.15, och gör som igår ömsom segel ömsom motor i SO 4-5 m/s och svajar vid Sundsholmen, S St Askö). Vilken känsla att äntligen få kasta i ankaret och vara för sig själv.

Tidig morgon på onsdagen också, 06.05 är vi iväg. Vi går ut på havet vid Torrö och får en bra segling i O 4-6 m/s. Det kommer regn och vindvridning till NO ökande mot 13 m/s vid Hävringe. Vårt mål är Ringsön men vi beslutar att gå in i skärgården och ta Espskärsleden runt. Mycket bra beslut visar det sig då vinden ökar till 13-16 m/s. Vi kastar svajankare 16.50 på Ringsön. Under eftermiddagen fick vi besked att vi fått bord på Oaxens krog kl. 18 på torsdagen.

Jag hade av mina arbetskamrater och företaget fått en avsmakningsmeny i 60-årspresent som vi spetsat in oss på att avsluta vår resa med. Vi tyckte vi beställde bord i tid, två veckor före, men det var fullsatt så vi stod på väntelista. Nu hade det löst sig och vi var väldigt förväntansfulla inför besöket.

Torsdagen inleddes med åska, blåst och ihållande regn och vi kom iväg 10.45. Vi går för motor och förtöjer långsides på krogens brygga 14.30. Nu kommer det störtregn igen så sittbrunnstältet är uppe och gör god nytta.

Avsmakningsmenyn var en upplevelse och kan rekommenderas till den som tycker om god mat, goda drycker och kunnig personal.

På fredagen kommer vi iväg 09.30 och seglar till Herrhamraleden i NO 4-10 m/s. Sen blir det motor till Kolnäsviken och svajning.

Sommarlovets sista dag, lördag 5/8 kommer vi iväg för motor 06.30 och är framme på Bullandö 09.50 där vi tankar, lossar och städar båten.

En fantastisk resa är slut, vädret har varit med oss, sällskapet har varit med oss, och resmålet med dess anhalter på vägen har varit med oss. Inga allvarliga saker har inträffat under resan så det är bara att längta tills nästa resa.

Senast uppdaterad
2015-05-23 09:54